Pages

Как да разбера, кога съм станал страхотен покер играч?

Posted on 6:36 AM by Holedm

Това е често срещан въпрос, задаван по различни начини:
"Колко ръце трябва да съм изиграл, за да знам, че съм печеливш играч?". Това е най-стандартната форма на въпроса. "Ако съм спечелил средно 3 BB/100 през последните 10 000 ръце, означава ли, че мога да вдигна нивото?".

Други играчи подхождат от обратната страна на въпроса: "Колко дълго може да продлъжи даден губещ период? " или "Значи ли, че съм губещ играч, ако не съм печелил през последните ми пет покер сесии?"

Други пък отиват в малко по-различна посока: "Колко голяма банка ми е необходима, за да играя на дадено ниво?" или пък: "Кога ще разбера, дали съм добър играч?".

Това е труден за отговор въпрос, който преследва както начинаещите, така и опитните играчи по еднакъв начин. Аз имам отговор, който ми е служил добре, както и на много други успели играчи, които познавам. Може би той не е точно това, което очаквате.

Повечето хора искат прост и лесен отговор "Ако печелиш Х долара за У ръце, си печеливш. Отивай на остров Ман, играй на 18 маси $10/$20 едновременно и трупай милионите." Нещата просто не стоят по този начин в покера.

Нека повторя – нещата наистина не стоят по този начин в покера! Бих казал, че повечето амбициозни играчи се справят по-трудно с психологическата страна на играта отколкото с всичко друго. Всеки може да научи горе-долу с кои ръце да рейзва префлоп. Всеки може да прецени, коя ръка е добра и коя не е. И повечето са способни да развият умението да правят рийдове. Но някои хора никога не могат да се справят с терзанията причинени им от вариациите в играта!

Колкото и да се твърди, че покерът е социална игра, той също е и крайно самотна такава. Наслаждавате се на печалбите си и изстрадвате загубите си сами. Никой не знае колко сте спечелили или загубили днес, тази седмица или този месец. Даже е по-лошо – никой не го и интересува! Имам предвид наистина никой! Даже вашата собствена майка не я интересува. Когато играя покер, съпругата ми не се интересува, как е завършила играта. Приятелите ми също не се интересуват. На никой не му пука!

Още повече, че е много трудно да получиш компетентно мнение. "Правилно ли играя?" Не можете да погледнете само резултатите си – има прекалено много вариация в тях. Не може да попитате приятелите си – най-вероятно те нищо не разбират. Може да публикувате ръцете си в интернет, но даже и тогава рядко ще получите задоволяващ резултат.

И така, играли сте седмици, месеци или дори години. Понякога печелите, понякога губите. Никой, който познавате, не му пука особено. И не може да прецените дали сте на прав път.

"Има ли някой там?” "Правилно ли постъпвам?" "Чува ли ме някой?" Самотата може да докара всеки покер играч до полуда. И определено може да направи играта им напълно негодна.
Ето как виждам аз нещата. Покерът не е социална игра. Не и, ако се стремите да станете добър играч. Изучаването на покер играта е самотно упражнение. Това е упражнение в самовглъбена душевност. Няма начин да измериш дали си добър играч или не. Трябва да ти дойде отвътре.

Аз гледам на покера като на бойно изкуство. Изучавам го като нещо, което ще ме направи по-добър човек. Уча се постоянно. Не съм го овладял напълно, нито пък ще мога някога да го овладея. По-добър съм от някои хора, но съм по-слаб от други. Някои неща ми се отдават по-бързо, други по-бавно. Това е доживотна задача.

Всеки ден научавам нещо ново. Уменията ми се подобряват, решенията ми стават все по-точни и по-бързи. И всеки ден съм се подготвил да науча още повече на следващия. Всеки ден изкачвам едно стъпало – и знам, че никога няма да достигна до върха. Мога само да бъда доволен с това, че съм стигнал до тук, и да очаквам с нетърпение пътя напред.

Резултатите, спечелените или загубените пари, са без никакво значение. Наистина - абсолютно без значение! Знам, че според някои хора "Парите са точките, с които покерът отчита резултата", но това са глупости. Вие си отчитате вашия собствен резултат. Доволни ли сте от това, което сте научили? Готови ли сте да научите още? Какво чувствате като овладяно и какви предизвикателства стоят пред вас?

Трябва ли да качите нивата? Моят отговор е следния: Ако може да си позволиш да играеш на дадени нива и да спечелиш, или да играеш и да загубиш, и в двата случая да не ти пука какво е станало, тогава може да се качиш на по-горно ниво.

По-добър ли си от опонентите си? Само ти може да знаеш. Кои умения си овладял? Съперниците ти овладели ли са ги или все още не?

Покерът е психологическо изпитание. Ще ви тества всеки ден. Ще подложи на тест умението ви да се справяте с провала и да понасяте успеха със смирение и въздържаност. Не може да се надявате да издържите тези тестове, освен ако не сте вътрешно силни и уверени в себе си. Как чувстваш отвътре, че играеш? Какво мислиш, че трябва все още да научиш? Готов ли си да играеш днес и да го научиш?

Ако сте нови в покера, сигурно сте видели много новоизгрели покер звезди с огромно самочувствие, които щедро раздават лафове и високомерни забележки. Тези играчи са отрепки. Всеки един от тях. Независимо колко високо летят днес, покерът ще ги свали на земята. Те не разбират покера и в крайна сметка тяхното неразбиране на играта ще ги изхвърли на брега.

Най-добрите играчи – тези които остават такива цял живот – са скромни. Те са изкусни играчи, но всеки ден искат да научат повече. Няма значение дали ще спечелят или загубят днес, понеже те ще играят и утре, и други ден, и всеки ден след това. Ако не спечелят тази седмица, ще спечелят другата. Ако не спечелят през този месец, ще спечелят през следващия. Ако не спечелят тази година или десетилетие, те ще успеят през следващата година или десетилетие. Те ще трупат опит и знание докато станат непобедими. И след това пак ще претърпят загуба.

Резултатите ви са без значение. Ако не може да го проумеете, просто свалете нивата докато можете. Резултатите ви са без значение. Всичко, което има значение, е дали сте по-добър днес отколкото сте били вчера. Само тогава ще сте наистина страхотен играч.

1 comment:

  1. Много добре, но не виждам много голям смисъл във всичко казано. За някои неща си много прав, но дали ти пука или не, когато губиш или печелиш... В една песен се казваше: "Казваш, че не го правиш заради парите. Все едно да продаваш картофи заради тях самите".

    ReplyDelete